Cum încearcă Rusia să cucerească sudul global

Internațional

| Vânzare de piftia lui Putin

Cum încearcă Rusia să cucerească sudul global

Propaganda sa este înșelătoare, multilingvă și bine finanțată. Dar oare funcționează?

On septembrie 21 Vladimir Putin, președintele Rusiei, a anunțat convocarea a probabil 300.000 de rezerviști militari pentru a lupta în războiul său zbuciumat împotriva Ucrainei. Cei 18 milioane de adepți ai rt (cunoscută anterior sub numele de Russia Today) pagina de Facebook în limba spaniolă nu au avut nicio îndoială cu privire la motivul pentru care. Încadrând invazia sa în Ucraina ca pe un război pentru supraviețuire națională, dl Putin, rt a declarat că obiectivul Occidentului este de a „diviza și distruge” Rusia.

Ascultați această poveste.

Bucurați-vă de mai multe materiale audio și podcast-uri pe iOS sau Android.

Browserul dvs. nu acceptă elementul <audio>.

Alte evoluții recente par să fi fost în mod curios subestimate. Știrile despre retragerea Rusiei în nord-estul Ucrainei la începutul acestei luni, în care forțele ucrainene au recucerit mii de kilometri pătrați de teritoriu, au fost greu de găsit. Titlurile care au dominat posturile de știri occidentale, despre soldații ruși care și-au abandonat armele și au fugit, au fost absente. În afară de anunțul de mobilizare în sine, singurul indiciu că invazia Rusiei ar putea să nu decurgă în totalitate conform planului au fost câteva clipuri care repetau ca un papagal anunțul Ministerului rus al Apărării privind o „regrupare” a forțelor rusești.

În schimb, ediția în limba spaniolă a principalei rețele de propagandă de peste mări a Rusiei s-a concentrat pe unghiuri alternative la lupte. Videoclipurile arătau ceea ce se presupune că erau atacuri ucrainene asupra unor ținte civile în teritoriile ocupate de Rusia. Altele prezentau locuitori ai acestor teritorii care lăudau ajutorul umanitar al Rusiei. Articolele detaliau presupusele atacuri ale guvernului ucrainean asupra centralei nucleare din Zaporizhia și presupusele eforturi ale guvernului american de a-și încuraja cetățenii să trimită propriile arme în Ucraina.

Eforturile Rusiei de a modela narațiuni și de a influența politica în Europa și America sunt bine cunoscute. Dar mașina de propagandă a domnului Putin a vizat de mult timp și lumea în curs de dezvoltare. rt lansată mai întâi în limba engleză în 2005, apoi în arabă în 2007. Un canal în limba spaniolă a urmat în 2009, cu cinci ani înainte ca rețeaua să se deschidă în Marea Britanie sau să înființeze edițiile sale în limbile germană și franceză. Sputnik, o altă rețea media de stat rusă care se adresează publicului străin, este disponibilă în prezent în 30 de limbi, inclusiv în portugheză, turcă și vietnameză.

Aparatul oficial de propagandă, împreună cu campaniile secrete de dezinformare mai ascunse, sunt versiunile moderne ale instrumentelor pe care serviciile de informații sovietice le-au numit „măsuri active”. Kremlinul folosește acum în mod activ aceste instrumente pentru a încerca să convingă sudul global să vadă războiul din Ucraina în felul său. Narațiunile au câteva teme comune în toate regiunile: Rusia dă vina pe NATO pentru că a provocat conflictul, prezintă Ucraina ca pe o marionetă americană, subliniază eșecurile Occidentului și răspândește teorii ale conspirației nebunești, cum ar fi aceea că America a folosit Ucraina ca bază pentru a dezvolta arme biologice.

Învârtind o poveste

Propaganda Rusiei nu este monolitică. În schimb, la fel ca în Occident, ea caută să exploateze diviziunile și tensiunile existente. Pentru a face acest lucru, se poate baza pe zeci de ani de experiență, care datează din timpul Războiului Rece, în desfășurarea operațiunilor de influență în țările în curs de dezvoltare. „Rusia este foarte eficientă în a se baza pe sentimente care există deja”, susține Jessica Brandt de la Brookings Institution, un think-tank american. „Este un teren fertil, iar ei sunt bine exersați”.

În Africa, rețelele de propagandă rusești au împins linia conform căreia sancțiunile occidentale, mai degrabă decât blocada Rusiei la Marea Neagră, au cauzat creșterea prețurilor la alimente – parte a unui model îndelungat de nepăsare occidentală față de lumea în curs de dezvoltare. De asemenea, posturile de televiziune rusești au evidențiat rapoartele privind maltratarea studenților africani care au încercat să fugă din Ucraina imediat după invazie. În America Latină, mass-media rusești exploatează sentimentele antiimperialiste și antiamericane existente. În Orientul Mijlociu, intervențiile eșuate ale Americii în Irak și Libia sunt prezentate ca dovadă a ipocriziei occidentale. Primirea călduroasă a refugiaților ucraineni de către Europa este pusă în contrast cu primirea mai rece făcută sirienilor.

Ucraina și susținătorii săi occidentali se tem că Rusia face incursiuni. „Propaganda rusă are astăzi un avantaj în sudul global”, susține Timothy Snyder de la Universitatea Yale într-un eseu pentru Foreign Affairs. „În mare parte din Africa, Rusia este o cantitate cunoscută, în timp ce Ucraina nu este.” Un grup de senatori americani a tras un semnal de alarmă în iulie cu privire la răspândirea dezinformării în limba spaniolă a Rusiei pe rețelele de socializare. Oficialii europeni au intensificat acțiunile de informare în Africa, temându-se că perspectiva Rusiei se instalează. „Acest lucru face parte dintr-o bătălie a narațiunilor”, a declarat Edgars Rinkevics, ministrul leton de externe, pentru Washington Post înainte de o vizită rară în Egipt în iunie.

Există motive întemeiate de îngrijorare. Lupta împotriva dezinformării online este dificilă în cele mai bune momente. Marile firme de tehnologie, majoritatea cu sediul în America și care își deservesc în primul rând utilizatorii de limbă engleză, se confruntă cu dificultăți și mai mari în alte limbi, consideră Tessa Knight, care studiază dezinformarea în Africa la Atlantic Council, un think-tank american. Cercetarea academică privind dezinformarea este, de asemenea, în mare parte orientată către lumea bogată, unde guvernele s-au plâns cel mai tare de această problemă. „Facem o mulțime de cercetări despre ceea ce se întâmplă în limba engleză pe Twitter”, deplânge dna Brandt.

Investițiile timpurii ale Rusiei în construirea de rețele de propagandă în lumea în curs de dezvoltare par să fi dat roade, cel puțin în ceea ce privește implicarea. Narațiunile rusești sunt omniprezente pe rețelele sociale din America Latină, spune Andrew Gonzalez de la Omelas, o firmă de analiză digitală. rt Cei 18 milioane de urmăritori ai en Espanol sunt de peste două ori mai mulți decât originalul rt versiunea în limba engleză (7.5m), și chiar depășește cnn‘s ediție spaniolă (14.6m). rt‘s Arabic edition este „cu adevărat o putere” pe Facebook, spune Joseph Bodnar de la Alliance for Securing Democracy din cadrul German Marshall Fund.

Narațiunea Rusiei este „acolo” în Africa, a declarat Macky Sall, președintele Senegalului și președintele Uniunii Africane, liderilor europeni în luna mai. rt intenționează să deschidă un birou în Africa de Sud. Propaganda rusă a găsit un teren fertil în unele părți ale Africii francofone, inclusiv în Sahel, unde resentimentele față de intervențiile militare franceze și efectele nato‘s mission in Libya se prelungește. Într-un sondaj de opinie realizat în șase țări africane, comandat de The Economist la începutul acestui an, sprijinul pentru invazia Rusiei a fost cel mai puternic în Mali și Coasta de Fildeș.

Cu toate acestea, la fel ca și pe liniile de front fizice, Rusia s-a confruntat cu eșecuri și în războiul informațional. În urma invaziei dlui Putin din 24 februarie, firmele tehnologice occidentale precum Google, Meta (compania mamă a Facebook și Instagram) și Twitter au luat măsuri drastice împotriva conturilor media de stat rusești, blocându-le sau limitând măsura în care conținutul lor este afișat utilizatorilor. Deși astfel de măsuri au fost implementate mai peticit în țările mai sărace decât în Occident, „restricțiile de platformă au bătut cu adevărat în cuie [the Russians],” spune dl Bodnar. Omelas consideră că, în timp ce, în timp ce mass-media rusești obțineau cândva cea mai mare implicare pe rețelele de socializare în ceea ce privește conținutul legat de Ucraina în limba spaniolă, acum acoperirea de la cnn, o firmă americană, o face.

Acordarea

Rezonanța mesajelor Rusiei pare, de asemenea, să se estompeze, susține dl Gonzalez, a cărui firmă folosește inteligența artificială pentru a încerca să analizeze conținutul emoțional al mesajelor online. „Rusia avea mai multă influență înainte de invazie decât are acum”. Invazia a îndepărtat chiar și unele dintre vedetele Rusiei: Inna Afinogenova, gazda emisiunii „Ahi Les Va”, o emisiune de televiziune de tip „Ahi Les Va”. rt oferta en Espanol, a părăsit rețeaua în primăvară. Ea a anunțat pe propriul canal YouTube că „nu sunt de acord cu acest război”.

Propagandiștii ruși încearcă să ocolească noile restricții. Canalele media de stat au activat conturile de social-media inactive și au ghidat adepții către platforme mai puțin ostile, cum ar fi vk, o clonă rusească a Facebook, și Telegram, o aplicație de mesagerie. Pagina de pornire a Sputnik include acum instrucțiuni despre cum să utilizați vpns pentru a-și accesa conținutul în țările în care site-ul său este blocat. Cercetătorii semnalează apariția bruscă a unui număr mare de noi pagini de Facebook și de adrese de Twitter care nu sunt legate în mod transparent de guvernul rus. Într-un astfel de grup vietnamez, numit „Totul ține de calculele lui Vladimir Putin”, cei aproximativ 90.000 de membri au parte de videoclipuri de înaltă definiție de la rt, cu subtitrare în vietnameză adăugată.

Diplomații ruși și-au intensificat, de asemenea, acțiunile de informare online, profitând de faptul că firmele de tehnologie au fost mai ezitante în a impune sancțiuni oficialilor guvernamentali decât mass-media de stat. „Ei intervin cu adevărat pentru a umple golul din sudul global”, spune dl Bodnar. Personalul diplomatic al Rusiei îl piticește pe cel al Ucrainei. „Trebuie să înțelegem că numărul de persoane care lucrează pentru Federația Rusă este de zece ori mai mare decât numărul celor din ambasada Ucrainei”, spune Liubov Abravitova, ambasadorul Ucrainei în Africa de Sud. „Nu avem forțe egale, nu numai în Ucraina pe teren, ci și în sediile noastre”.

Decupajele locale pot răspândi mesaje ieftin și în moduri care sunt greu de urmărit. Grupurile legate de Evgheni Prigozhin, a cărui armată de mercenari, Wagner, a fost folosită în Republica Centrafricană, Mozambic și Sudan, au angajat în trecut firme de marketing și influenceri pentru a produce conținut. „Și-au dat seama că, cu cât ești mai local, cu atât mai bine”, spune Shelby Grossman de la Observatorul de Internet al Universității Stanford. „Oamenii locali vor fi mai în măsură să creeze conținut care să rezoneze decât un tip rus oarecare care a făcut câțiva ani de arabă”. Genul de oameni pe care Lenin îi numea cândva „idioți utili” abundă. Duduzile Zuma, fiica fostului președinte sud-african Jacob Zuma, a postat un tweet în care îi cerea domnului Putin să trimită avioane pline de soldați la Stellenbosch, un oraș sinonim cu banii vechi, albi, pentru a confisca averea locuitorilor.

Prietenii Rusiei au ajutat și ei. „Narațiunea rusă poate să se extindă mult și bine, adesea pentru că au aliați dispuși să promulge aceste narațiuni”, spune dl Gonzalez. TeleSur, canalul deținut de stat din Venezuela, este plin de propagandă pro-rusă. Acesta emite nu numai în Venezuela, ci și în Argentina, unde a fost adăugat la serviciul național de televiziune de bază care ajunge la 83% din populație. Cei din Orientul Mijlociu care urmăresc presa iraniană „au o perspectivă foarte diferită” față de cei care primesc știrile din alte părți ale regiunii, spune Marc Owen Jones de la Universitatea Hamad Bin Khalifa din Qatar. Ziarul de stat din Laos și-a predat paginile de opinie ambasadorului rus, care a reluat discuțiile Kremlinului despre planurile de „denazificare și demilitarizare a regimului ucrainean”.

Rețeaua globală de propagandă a Chinei vine adesea și ea în ajutor. Cooperarea dintre medicii de imagine ai celor două țări este mai puțin un proces formal, ci mai degrabă „un joc de improvizație comună”, consideră dna Brandt. Deși China a fost reticentă în a repeta afirmația dlui Putin că Ucraina nu ar trebui să existe ca stat, a fost fericită să repete replici care dau vina pentru război pe America și pe nato.

Teoriile rusești nebunești despre sinistrele „biolaboratoare” occidentale din Ucraina au avut, de asemenea, un ecou larg. Independent Media, un grup sud-african deținut în parte de două firme de stat chineze, se angajează adesea în „spălarea de informații”, menită să facă ca sentimentul să pară de origine locală, spune Herman Wasserman de la Universitatea din Cape Town. De exemplu, va publica un articol al unei agenții de știri chineze despre conspirația biolaboratoarelor, apoi va face ca un lider studențesc de stânga să scrie un articol în care își exprimă îngrijorarea cu privire la presupusele biolaboratoare. Agențiile de știri chineze vor folosi acest articol pentru a scrie despre îngrijorarea sud-africanilor, fabricând astfel o „poveste” din nimic.

Intenția Rusiei este destul de clară. Ceea ce este mai puțin clar este dacă aceste eforturi au un mare impact. „Există toate strigătele și zgomotul, dar ascultă cineva?”, se întreabă dl Jones. Izolarea influenței campaniilor de informare este dificilă, mai ales că aceste campanii sunt concepute pentru a exploata diviziunile preexistente. Cifrele de implicare ale canalelor de propagandă rusești par să sugereze o măsură a influenței. Campaniile online obscure pot contribui la crearea „iluziei unui sprijin de bază”, care ajută poveștile să treacă de la mediile sociale la cele mai importante, spune dl Jones.

Cu toate acestea, există, de asemenea, o mulțime de motive pentru a fi sceptici. În primul rând, pătrunderea inegală a internetului limitează raza de acțiune a campaniilor din social media în multe țări sărace (a se vedea graficul). Și în timp ce numărul de ochi poate fi o „precondiție necesară” pentru eficacitate, „un nivel ridicat de implicare nu se traduce neapărat în eficacitate”, notează dna Grossman. În Argentina, unde rt en Espanol este transmisă în cea mai mare parte a țării, opinia publică rămâne ferm împotriva războiului: aproape 80% dintre argentinieni nu sunt de acord cu invazia Rusiei. Chiar și majoritatea iranienilor au acum o părere nefavorabilă față de Rusia, ceea ce reprezintă o inversare față de acum un an. În Africa de Sud, există puține dovezi că simpatia partidului de guvernământ pentru Rusia se regăsește în rândul populației generale.

Cifrele din social media reflectă adesea o simplă viralitate, mai degrabă decât o capacitate de a modela mințile. Două dintre cele mai populare conturi Twitter ale Rusiei din ultimele luni au fost cele ale ambasadelor sale din Marea Britanie și Japonia, potrivit Alianței pentru Securizarea Democrației. Ambele au fost dispuse să amplifice teorii ale conspirației nebunești. Postările și meme-urile lor se potrivesc bine cu utilizatorii Twitter, notează dl Bodnar. Dar rețelele de socializare nu sunt viața reală și niciuna dintre ele nu pare să fi avut prea mult succes în modelarea opiniilor sau politicilor țării lor țintă. Marea Britanie a apărut ca unul dintre cei mai angajați susținători ai Ucrainei; Japonia a impus sancțiuni Rusiei. Mai puțin de 10% din populația din ambele țări are încredere în dl Putin, potrivit Pew Research Centre.

Plin de sunet și furie

Propagandiștii ruși, ca și generalii țării, au, de asemenea, o istorie de umflare a performanțelor lor, ceea ce ajută la justificarea rafalelor de ruble care curg către organizațiile lor. O investigație a Fundației Anticorupție a liderului opoziției ruse Alexei Navalny în 2020 a descoperit modele suspecte pe rtsugerând că a cumpărat vizualizări false, în loc să le câștige pe cele reale. (rt a negat acuzațiile și l-a acționat în instanță pe dl Navalny pentru prejudicii de reputație. „Legea și decorul nu ne permit să îl scuipăm în față pe Navalny, așa că nu ne rămâne decât să îl dăm în judecată”, a declarat un rt purtătorul de cuvânt a declarat rbk, o agenție de presă rusă).Cercetătorii de la Stanford Internet Observatory au descoperit un model suspect și cu aspect nefiresc de „vârfuri și platouri simultane în „like-uri” în grupuri de pagini neautentice” pe Facebook și Instagram, care au fost legate de activitatea Rusiei în Africa în 2019.

O explicație mai bună pentru pozițiile oamenilor din sudul global și ale guvernelor lor poate fi percepția lor cu privire la ceea ce este în interesul lor național. Guvernele din America Latină, Africa și Asia de Sud-Est au evitat să condamne Rusia nu pentru că ar cumpăra poveștile neonaziștilor ucraineni, ci pentru că doresc armele, petrolul și cerealele Rusiei. Tradițiile de nealiniere și resentimente față de Occident există independent de propaganda rusă.

Acoperirea știrilor locale din America Latină, Africa și Asia tinde deja să se concentreze pe valurile economice ale războiului, mai degrabă decât pe suferința umană din Ucraina însăși. William Bird, de la Media Monitoring Africa, un ong, susține că: „În cea mai mare parte, războiul este încadrat prin politica noastră”. În mare parte a lumii, interesul pentru război a scăzut, de asemenea, mai abrupt decât în Occident. Potrivit Computational Story Lab de la Universitatea din Vermont, mențiunile despre „Ucraina” în limba arabă pe Twitter au scăzut de aproape 100 de ori de la vârful înregistrat la sfârșitul lunii februarie; în schimb, mențiunile în limba engleză au scăzut doar de 15 ori.

Și, bineînțeles, Rusia nu este singura care încearcă să își impună perspectiva în întreaga lume. La începutul acestei veri, atât Twitter, cât și Meta Platforms, compania mamă a Facebook și Instagram, au blocat o serie de conturi pentru „comportament neautentic coordonat”. Astfel de interdicții au devenit relativ obișnuite. Ceea ce a fost neobișnuit a venit după: cercetătorii de la Stanford Internet Observatory au stabilit că rețeaua de conturi – pe Twitter, Facebook, Instagram și alte cinci platforme de socializare – a promovat narațiuni pro-occidentale, postând în rusă, arabă și farsi. Cercetătorii îl caracterizează ca fiind „cel mai amplu caz de operațiuni de influență occidentală sub acoperire… analizat de cercetătorii open-source până în prezent”.

O mare parte din conținut arată ca o oglindă a lucrurilor pe care fabricile de troli ale domnului Prigozhin le publică. Conturile sunt create cu fețe false, dar cu aspect convingător, generate cu ajutorul unor algoritmi de inteligență artificială. Acestea postează meme-uri și videoclipuri amuzante, încearcă să aducă hashtag-uri în tendințe și să promoveze sondaje online. „Nu sunt surprinsă că se întâmplă, dar sunt surprinsă de cât de banală a fost întreaga operațiune”, spune doamna Grossman. Cercetările lui Stanford sugerează că, la fel ca în cazul celor de tip rusesc, atractivitatea acestui tip de propagandă pro-occidentală este adesea limitată. Cele mai multe postări și tweet-uri au stârnit puține interacțiuni, spun cercetătorii; doar aproximativ o cincime dintre conturi au avut mai mult de 1.000 de urmăritori. În mod ironic, două dintre cele mai urmărite conturi au fost cele care au declarat în mod deschis o asociere cu forțele armate americane.

Toate acestea sugerează că orice guverne occidentale tentate să combată propaganda rusească pe jumătate găurită cu propria lor propagandă pe jumătate găurită ar putea fi pe cale de a pierde strategia. Pentru Rusia, între timp, acest lucru întărește ideea că este greu să schimbi mințile oamenilor – mai ales atunci când încerci să îi convingi să creadă lucruri care sunt în mod evident neadevărate.

Acest articol a apărut în secțiunea Internaționale a ediției tipărite sub titlul „Pedelistul Putin’s piffle”